ARCHIVE

domingo, 26 de septiembre de 2010

*GUY BORREMANS* (BÉLGICA)






Guy Borremans born in July 11, 1934, emigrated from Belgium to Montreal in the mid-fifties and established himself as one of the best cinematographers in Quebec. A significant contributor to the development of direct cinema in the NFB=s French Unit in the early sixties, he continued to play a key role in the Quebec social documentary in the seventies and eighties.

After working as a photographer in Belgium, Borremans found work in Montreal as a press photographer and had his first solo photography exhibit in 1956. He became involved in the group of automatistes led by Paul-Émile Borduas and decided to use photography as a creative weapon. He directed the remarkable experimental film La Femme-image (1960), the first independent drama made in Quebec, then joined the NFB in 1961 and within two years had shot or directed eighteen films.

He moved to Paris in 1963 to work in French television and to New York City in 1965 to work for the United Nations Film Department, National Educational Television (NET), as well as Movietone and private-sector production companies. He moved back to Montreal in 1968, and worked in still photography in both Canada and Europe until 1971. He also taught film and photography at the University of Montreal, Moncton University and Concordia University. He returned to cinematography on Arthur Lamothe=s Le Mépris n’aura qu’un temps (1970) and Gilles Groulx=s 24 heures ou plus... (1977), and thereafter shot many notable social documentaries B particularly Lamothe=s films on the Montagnais Indians B some fiction films and documentary dramas.

Borremans has contributed to more than forty productions and has held thirty-three solo exhibitions of his photography. Especially memorable examples of his work include: Groulx=s Golden Gloves (1961) and Un jeu si simple (1964), Clément Perron=s Jour après jour (1962), Hubert Aquin=s À Saint-Henri le cinq septembre (1962), Lamothe=s Bûcherons de la Manouane (1962) Gilles Carle=s Dimanche d=Amérique (1961) and Percé on the Rocks (1964), and Don Owen=s Toronto Jazz (1964).




































CINE&FOTOGRAFÍA

CINE&FOTOGRAFÍA
*RECOMENDACIONES*

Fur:An imaginary portrait of Diane Arbus -"Retrato de una obsesión"

Retrato de una obsesión (Fur:An imaginary portrait of Diane Arbus). Aunque no se trata de una producción estrictamente biografica, esta pelicula basada en la famosa novela “Diane Arbus: Una biografía” (1984), de Patricia Bosworth. Recorre el momento clave en que una ama de casa y ayudante esporadica en el estudio de su marido, decide fotografiar a algunos de sus vecinos atraida por el aspecto fisico de algunos de ellos, convirtiendose de ese modo en una de las autoras de mas importancia en el siglo XX.

*BLOW UP*(1966) ANTONIONI

"Blow-Up" dirigida por Michelangelo Antonioni y estrenada en 1966. Thomas (David Hemmings) es un cotizado fotógrafo londinense de moda. Una mañana, realiza unas instantáneas en un parque de las afueras, para ilustrar el libro de un amigo. Pero cuando las revela se da cuenta que hay un cadáver en una de las fotos... La historia está basada en el relato de Julio Cortázar Las babas del diablo. En el relato la pequeña historia y su significado es completamente distinto al del film de Antonioni. Meses más tarde al estreno de la película el director confesó que necesitaría otra película para explicar el significado de la misma.

"REAR WINDOW"-"LA VENTANA INDISCRETA"

"La ventana indiscreta"dirigida por Alfred Hitchcock en 1954, protagonizada por James Stewart y Grace Kelly. Está basada en un cuento de William Irish,"La ventana de enfrente". Un fotógrafo (James Stewart) recluido en su departamento debido a una pierna enyesada por culpa de un accidente, se dedica a hacer conjeturas acerca del extraño comportamiento de uno de sus vecinos de enfrente (Raymond Burr) al que espía valiéndose de toda herramienta a su alcance (cámara fotográfica, telescopio). El juego va complicándose, y entra en él su novia (Grace Kelly) y más tarde su enfermera (Thelma Ritter), quienes incluso entran a registrar la casa del vecino.

"Los puentes de Madison"(1995)

.
"Los puentes de Madison"(1995) DIRECTOR Clint Eastwood
*Un fotografo de la National Geographic se pierde en el Condado de Madison y pide ayuda en una hermosa granja donde es atendido por Francesca. Entre los dos nace un amor sin limites , entre dos personas que tratan de vivir sus propias vidas a traves del otro*
.

*CINE* "The Cameraman" Buster Keaton

*ETIQUETAS*

Se ha producido un error en este gadget.